Wednesday 14 September 2011

London & masin mulut saya

masa di kampung (kuantan, pahang), saya tak pernah terfikir dpt menjejakkan kaki di negara org. maklum sekolah pun tak pandai, duit pun tak ada. jd, dalam malaysia pun tak lepas ke mana. pertama kali dtg kuala lumpur pun waktu umur 14 tahun, itu pun sbb hantar sedara mara pergi mekah. hantar sampai ke port kelang (dulu pergi mekah dengan kapal laut).

waktu saya bekerja ketika berusia 20 tahun, ada seorang kawan seofis telah mengikut suaminya ke London. hari2 saya duk melangut dengar cerita kak mon, seronok benar kisah dia ke london. tak jemu2 saya dengar. jadi London adalah destinasi pertama yg saya teringin benar nak pergi kalau saya ada duit nanti...hahaha...berangan2 apa salahnya, bukan keluar modal pun.


sejak dulu saya ni antara yg rajin masuk peraduan. tak menang pun, kadang2 jer..yg selalu saya menang bila masuk pertandingan dlm bidang penulisan. itu mmg banyak kali menang. jadi, kali ni saya masuk peraduan meneka 'cover girl' majalah Jelita yg paling cantik. saya kena pilih, cover girl mana yg paling cantik antara 12 gambar yg ada ( cover girl majalah berkenaan utk setahun ). saya pilih ikut suka saya la, ikut mata saya...no. 1, 2 dan 3. itu jer...dan hantar.

ironinya, sewaktu nak hantar peraduan ni, yg mana hadiah pertamanya selain barangan dan langganan setahun percuma majalah Jelita, adalah tiket/penginapan selama 7 hari ke Los Angeles & Hawaii, jadi saya cakap pd kak mon dan kak siti (2 kakak yg jd kawan baik saya ketika itu) yg saya akan menang hadiah pertama. kata saya:

" nanti saya yg menang hadiah pertama ni,"

"berangan la kau, engkau ingat engkau je yg hantar peraduan tu?" kata kak siti.

"kak siti tenguk la nanti, saya yg menang..."

begitulah. saya berangan2 je sebenarnya. mmmg benar pun kata kak siti. ala..tak apalah, berangan kan seronok. bukan keluar modal pun. selepas itu saya lupa peristiwa tu. beberapa bulan kemudian...tarrrraaaaa...saya  betul2 menang peraduan tu. seperti yg saya angankan, saya dpt tempat pertama. kak mon dan kak siti tumpang gembira.

"masin mulut engkau kan?" kata kak siti dlm loghat jawanya yg pekat.


yer, memang masin...hahaha...saya  menang hadiah percutian ke LA & Hawaii, baucer pakaian jenama Fred Perry bernilai RM500, baucer make up maybeline berninai RM300 dan langganan percuma majalah Jelita utk setahun. hehehe...jangan jeles kak siti dan kak mon.

tapi LA? saya tak nak...tak minat nak pergi amerika. saya nak pergi London. abis, macamana? setelah mendapat surat drp penaja pakej percutian di jalan ampang, saya pun berbincang dgn mereka.

"saya tak nak pergi LA, saya nak pergi London. boleh tak?" tanyaku, selamba.

"boleh dengan syarat tidak melebihi harga pakej yg ditawarkan...."


diringkaskan cerita, saya akhirnya berjaya ke London selama 10 hari dgn harga pakej rm3,200. sedangkan kalau ke LA, harganya rm3,500 utk 7 hari. ok la, tak kisah rugi 3 ratus...bukan duit saya pun yg keluar. mmg tak mampu la saya nak adakan duit sebanyak rm3,200 tu yg bersamaan dengan 8 bulan gaji saya...huhu...maka pada mac 1985, saya pun berangkat ke London. oleh kerana saya seorang, maka penaja tlh memasukkan saya dlm pakej pelancongan reliance travel. jd grup saya 10 orang, hanya saya dan seorang lg remaja perempuan bernama nini (dia pun pergi seorang diri) dlm grup tersebut saja yg melayu, selebihnya cina.

ada jg kisah sedih sebelum berangkat. ketika mohon cuti drp pegawai tadbir di pejabat saya...dia tanya terus terang :

"ada ke duit awak nak pegi London ni? dpt tiket free pun tak kan tak payah duit belanja?" aduh, sangat sadis kan?

saya sengeh je la. mmg pun saya takde duit.

"tak apalah, awak sampai London, jejak kaki kat airport...awak balik la. kira dah sampai London juga la..."

saya sengeh lagi. biasa la, pegawai pangkat besar (PTD)...mmg la tenguk org gred mcm saya ni mcm semut jer. takpe, nanti saya jd semut api, sakit jg kalau menggigit...hehe

ditakdirkan juga waktu itu saya baru lepas bayar downpayment rumah kos rendah saya. bayar lawyer dan sebagainya. jd mmg takde duit langsung. jd mujurlah saya ada esa. esa (sekarang dah haji pun..) kawan baik saya. kami sama2 buat part time hujung minggu di RTM, jd pembantu penerbitan utk game show di RTM. jd, saya pinjam duit dia dulu. janji saya, dpt duit drp RTM, saya bayar dgn segera. esa pinjamkan saya seribu. ia bersamaan gaji saya 2 bulan setengah. seribu ditukar ke duit pound, dapat lah 4 ratus pound (waktu tu rm250 bersamaan 100 pound). alhamdulillah ada kawan seperti esa.

maka, jejak la kaki saya di London ketika berusia 23 tahun 4 bulan. kali pertama saya naik kapalterbang, kali pertama juga saya berjalan jauh. perjalanan dgn MAS mengambil masa 18 jam, waktu pergi transit di dubai dan paris, manakala balik transit di frankfurt dan dubai. cuma dpt jejak kaki di airport aje la...

byk tempat menarik saya pergi waktu di sana. saya hanya bersama nini, banyak acara diatur oleh reliance travel. ada free time, kami jalan sendiri. ada waktunya saya jalan seorang sbb nini bertemu kawan2nya di sana. tidak sukar bagi saya berjalan seorang di sana dlm usia 23 tahun dan dlm keterbatasan bercakap inggeris, saya bawa peta. dari hotel (holiday inn heathrow airport), saya naik bas ke stesyen tube berdekatan. beli tiket berharga 2 pound, dgn tiket tersebut saya boleh menggunakannya selama sehari. boleh naik semua tube dan bas merah 2 tingkat. kalau sesat pun tak kisah...try n error..hehe

dgn duit 4 ratus pound tu la saya menyoping. saya bawa serunding daging, jd masa sarapan saya cilok roti di coffe house (tempat sarapan), masuk dlm beg sandang. saya makan bila lapar. saya cilok juga buah2, buah apple, pear, pisang yg gemuk2 utk saya makan bila lapar...jd tak la kebuluran masa di sana. nak beli makanan, burger takut tak halal...tp ada sekali saya beli KFC...hahahaha.....ya Allah, ampunkan saya sbb ayam tu mungkin tak sembelih...

balik ke kuala lumpur, pengarang Jelita minta saya tulis artikel berkaitan lawatan tersebut dan membayar saya RM100. alhamdulillah...rezeki lagi. dan seperti yg saya paparkan di sini...tajuknya Cinta Bersemi di Kota London. bukan saya (sbb saya dah kawin) tp kawan saya nini. dia bertemu lelaki melayu (org kelantan) waktu di sana, jatuh cinta dan tak lama lepas tu berkahwin di malaysia. kemudian dia berpindah ke London...

begitulah cerita mulut saya yg masin dan keindahan kota London yg sangat mengujakan bg seorang budak kampung seperti saya...dapat juga jejak kaki ke sana walaupun cuma 10 hari. tak mengapalah walau dihina kerana ia lumrah dunia...yg penting saya dah sampai. istilah sekarang 'engkau ada?'...hahahaha



8 comments:

  1. hahaha mmg best baca cerita ni .... sy belum pun smp ke sana, mungkin sy kena berangan jugaklah ..... teruskan menulis sy suka singgah di sini

    ReplyDelete
  2. tQ ana ~ byk lg 'my little secrets' yg akak akak kongsi disini. keep reading :)

    ReplyDelete
  3. haha... betul la "engkau ada" kuikuikui.. sgt jeles k.. hehe..

    Lydia Abdullah

    ReplyDelete
  4. wah...menarik....ingatb umah akak jer masuk majalah rupanya..akak pun masuk gak..saya banyak kali gak tapi tk pernah simpan....

    ReplyDelete
  5. lydia ~ yer..sgt betul. org jeles kadang2 suka kutuk2 org lain. jgn kecik hati...kalau dulu dah ada word "engkau ada?' tu, mau akak cakap mcm tu kot kat PTD tu...huhu

    ReplyDelete
  6. pit ~ ada la yg akak simpan utk kenangan bila dah tua2 mcm ni..hehe

    ReplyDelete
  7. haha.. giler la akak nih mmg sempoi.. hehe.. main hentam jer.. kuikuikui.. nape erk dunia keje gomen nih asik nak kondem org? xpaham.. huhu.. lg kak, ape secret lg.. hehe..

    Lydia Abdullah

    ReplyDelete
  8. lydia ~ manusia mmg mcm tu. keje gomen ke..tak keje gomen ke...sama je, kita susah kena hina/kutuk, kita senang org dengki...asalkan kita jgn jd mcm dorang sudah :)

    ReplyDelete