Tuesday 19 March 2013

Wishlist & KPI umrah saya

Seperti kebanyakan orang lain, saya juga mempunyai cita2, keinginan, impian, harapan, angan2, kemahuan dan lain2 perkataan yang punya maksud serupa. Namun segala keinginan yang saya sebut wishlist itu tidaklah terlalu tinggi, kerana saya mengambil kira kemampuan diri. Keterbatasan untuk mencapainya. Waktu kecil, arwah mak sering berkata bahawa sayalah anaknya yang kuat berangan. Teringat janji saya pada arwah masa saya bersekolah dulu, "Nanti kalau saya dah kerja, saya nak beli kereta. Nak bawa mak jalan2 naik kereta saya,". Sayangnya saya tak berkesempatan menunaikan janji tersebut ketika saya membeli kereta pertama saya pada tahun 1998. Walaupun cuma sebuah Kancil berwarna merah, namun saya sangat berbangga kerana satu impian saya telah tercapai.

( saat bahagia saya bersama 2 perkara yang saya suka ~ Quran & Kaabah )

Berbalik kepada wishlist saya, ia bermula dengan angan2 dan keinginan. Sebagai manusia yang banyak angan2, banyaklah perkara yang ada dalam wishlist saya. Dan selalunya apa yang ada dalam wishlist saya tu turut saya sertakan dengan tarikh tamat tempoh. Contoh, saya nak sekian2 perkara dicapai paling lewat sehingga tarikh sekian2. Jadi saya akan berusaha dengan gigih untuk mencapainya. Alhamdulillah, disebabkan apa yang ada dalam wishlist saya bukanlah hebat sangat, maka kebanyakannya telah dapat dicapai mengikut ketetapan tarikhnya. Tidaklah saya masukkan ke dalam wishlist saya nak beli kereta berharga lebih 100 ribu sebab memang tahu saya tak mampu. Atau mahu mendiami rumah semi D sedangkan nak beli rumah teres setingkat pun tiada dalam kamus saya. Jadi wishlist saya, 'ala2 manja je'...hehehe

( counter comel ini murah dan mudah digunakan di mana2 sahaja ~ berzikir dalam senyap, mendidik hati supaya sentiasa ingat pd Allah & kekasihNya )

Mengerjakan umrah juga termasuk dalam wishlist saya setelah impian saya ingin menunaikan haji sebelum umur 50 tahun, alhamdulillah telah sberjaya dicapai pd thn 2011 setelah menabung selama 24 tahun. Saya berasa sangat tenteram dan bahagia bila berada di hadapan Kaabah. Jadi pasti tiada salahnya jika terkini saya masukkan ke dalam wishlist saya ialah mahu mengerjakan umrah sekurang2nya sekali dalam tempoh 2 tahun. Saya akan lebih berhemat untuk tujuan ini. Mudah2an jua Allah memberi laluan mudah untuk saya memenuhi impian ini.

( saat yang ingin saya ulangi....lagi dan lagi, insyaAllah )

Ada pendapat mengatakan, kalau kita beribadah tak payah la nak mengira sangat. Contoh, kalau kita berzikir; tak payah kira banyak mana yang kita buat setiap hari. Tapi bagi saya, pendapat itu terpulang pada individu. Saya suka cara Ustaz Haji Mohd. Hasnil berpesan pada kami ~ "Ayah ibu sekelian, jangan lupa berselawat sekurangnya 1000 kali sehari, terutama apabila kita berada di Madinah,". Apabila kita menghitung, ia sebagai satu motivasi untuk mencapai KPI yang telah kita tetapkan. Contoh, pada musim haji kami berada di Madinah selama 10 hari, ustaz pesan sekurang2nya apabila meninggalkan bumi Madinah, selawat kita terhadap buah hati kita Nabi Muhammad SAW sekurang2nya 10,000 kali...

Setiap apa yang ustaz pesan, saya turut. Sebab saya tiada ilmu, apa yang ustaz katakan pada saya ia suatu yang baik untuk kita turuti. Barangkali disebabkan saya seorang yang suka membuat pengiraan (termasuk perbelanjaan setiap hari dll yang berkaitan), saya suka menghitung apa jua yang saya buat. Ia adalah cara terbaik saya untuk mendisiplinkan diri. Contohnya pada bulan Ramadhan, saya akan membuat KPI supaya khatam Quran, jadi saya mewajibkan diri membaca Quran sebanyak 20 mukasurat setiap hari. InsyaAllah tercapai KPI ini dengan disiplin yang tinggi (jangan mengelat..hihi).

( berdoa dan solat di hadapan Multazam, saat paling memberi kepuasan untuk semua jemaah umrah/haji)

Dengan faktor usia yang semakin meningkat, keadaan kaki yang terseliuh; KPI saya 'ala2 manja' je untuk umrah kali pertama ini. Kalau letak tinggi sangat, tak tercapai nanti saya kecewa. Waktu haji dulu, saya boleh dikatakan ke sana sini seorang diri, jadi saya tak perlu gusar. Saya sihat saya pergi awal ke masjid. Kalau letih dan mengantuk, pergi lewat sikit. KPI tetap ada tapi saya buat perlahan2 kerana jangkamasa juga lama. Tp waktu umrah ini, saya ada tanggung-jawab untuk sama2 menemankan saudara baru saya, Meen; jadi saya siap2 kawtim dengan Meen...

( antara benda yang apabila kita hanya memandang sahaja boleh mendatangkan pahala iaitu memandang Kaabah dan alQuran, subhanallah...begitu pemurahnya Allah kpd hamba2NYA )

Saya bagitahu Jasmine bahawa saya datang mengerjakan umrah dgn KPI yang telah saya tetapkan. Mulanya Meen agak pelik, lama2 dia turut mahu 'menyertai' saya dalam misi mencapai KPI tersebut. Dan alhamdulillah, saya telah berjaya mencapai KPI saya dan lebih membanggakan, KPI tersebut turut dilaksanakan dengan jayanya oleh Meen. Alhamdulillah, saya tabik dengan kesungguhan dia.

( Saran ustaz, perbanyakkan tawaf sunat. Kalau mampu 5 kali sehari....)

Secara jujurnya, saya ini bukanlah dalam kategori orang yang rajin beribadat. Malu mengakui tapi itulah hakikatnya. Memaksa diri atau saya sebut, mewajibkan diri melakukan sesuatu perkara yang baik adalah satu motivasi untuk diri sendiri. Tiada sesiapa yang akan bertanya kita, sudah solat kah hari ini? sudah Dhuha? sudah baca Quran? sudah zikir? sudah berselawat? sudah bersedekah? Tiada kan? Jadi tanggungjawab diri sendiri untuk melakukan semua yang wajib mahupun yang sunat secara konsisten dengan mengadakan KPI untuk diri sendiri.
( Meen (kanan) teman yg membantu melengkapkan KPI umrah saya bergambar dengan ustaz kesayangan kami, Ustaz Haji Mohd. Hasnil Abu Bakar yg banyak mendorong kami dlm beribadah, tQ ustaz )

Catatan ini bukan tujuannya untuk menunjuk bijak, saya umpama buah cempedak di luar pagar. Saya berkongsi pandangan semata2. Sila abaikan dan maafkan saya jika saya silap....

3 comments:

  1. Subhanallah - moga sya akan dijemput ke rumah Allah ini jugak...aaminnn

    ReplyDelete
  2. Ikhlas.. saya suka baca blog kak ecah.. tersentuh hati saya dengan tulisan akak... keep it up.. jangan berhenti menulis ye kak... :)

    ReplyDelete
  3. terima kasih adik2 semua, semoga ia memberi manfaat kpd yg sudi membaca :)

    ReplyDelete