Monday 18 March 2013

Sakit itu menginsafkan saya

Sampai sekarang kaki saya masih sakit. Bila banyak bergerak, hilang sakit. Bila duduk lama atau memandu, lepas tu mesti sakit semula. Sepanjang mengerjakan umrah, hanya kaki saja yang sakit tapi saya tidak demam atau batuk. Alhamdulillah, sekurang2nya kesakitan itu menginsafkan saya. Sebabnya saya ni manusia yang jarang sakit, dan sekarang sejak balik dari umrah; saya batuk. Tak mengapa, saya akan sentiasa positif dengan apa yang berlaku....

Sepanjang di Makkah dan Madinah, sakit tu kadang2 sangat menganggu. Bila bangun untuk ke masjid bagi mengerjakan solat Subuh, ia sangat menyakitkan. Memang memaksa diri untuk bangun setiap pagi. Mmg betul kata Ustaz Azhar Idrus, kadang2 mengerjakan ibadah ni kena paksa diri. Tapi sekejap je rasa sakit itu, selalunya bila dah nampak Kaabah, sakit ni mcm tau2 je hilang sendiri. Kata kawan sebilik saya Jasmine, "akak ni bila tawaf je bukan main laju lagi, hilang sakit kaki.."      Memang pun, automatik sakit hilang bila bertawaf. Memang pelik, abis tawaf sakit tu datang balik...hmmmmm heran jugak nih!

( Melihat foto ini sahaja membuatkan airmata saya bergenang, betapa beruntungnya kita yang dilahirkan sempurna )

Ada beberapa pengalaman yang sangat terkesan di hati saya, saja mahu berkongsi dengan pembaca blog ini. Satu hari apabila pulang dari program ziarah termasuk pergi bermiqat di Ja'ranah untuk mengerjakan umrah kali kedua, waktu pulang ke hotel sudah masuk waktu Zuhur. Bas yang membawa kami tidak boleh menurunkan kami di depan hotel (jalan sudah ditutup kerana laluan bas di hadapan hotel merupakan  laluan ke Masjidilharam). 

Maka kami kena turun lebih kurang 100 meter dari hotel, ketika turun bas saya berasa sakit yang amat sangat. Rasa memang tak boleh nak melangkah. Namun apa yang Allah tunjukkan kepada saya? Entah dari mana datangnya, seorang jemaah perempuan (mungkin orang Pakistan) berjalan di hadapan saya. Dia berjalan dalam keadaan seperti ketika kita sedang ruqu'. Bongkok tiga kalau dalam bahasa kita. Ya Allah, Dia tunjukkan contoh kepada saya bahawa kesakitan saya cuma sedikit. (sayang tak sempat mengambil gambar kerana jemaah ini berjalan dengan laju, saya pulak dah tak larat nak mengambil gambar).

( Tua dan uzur tidak menghalang  jemaah ini drp menunaikan tanggung-jawabnya sebagai seorang hamba Allah )

Satu lagi pengalaman juga pengajaran yang Allah tunjukkan terang-terangan kepada saya agar saya menginsafi diri ialah ketika saya sedang bertawaf. Waktu itu selepas saya selesai solat Asar, sekitar jam 4.00 petang. Cuaca masih panas terik. Saya dan rakan sebilik, Jasmine mahu mengerjakan tawaf sunat. Tapi kaki saya memang sakit waktu tu. Namun selalunya bila tawaf, kaki tak berasa sakit maka saya pun memulakan tawaf. 

( Alhamdulillah, kecacatan dan kesulitan semakin meningkatkan ketakwaan seorang hamba kepadaNYA )

Dalam hati mengeluh, "ya Allah berikan aku kekuatan untuk tawaf dalam cuaca yang panas ni," tiba-tiba di sebelah saya terlihat seorang jemaah wanita bertawaf secara merangkak. Semua orang memberi laluan kepadanya. Subhanallah, cepat2 saya mengambil gambar jemaah tersebut. Dan apalagi, airmata saya laju mengalir...saya menangis bukan sahaja kerana simpati kepadanya tetapi ia lebih kepada menginsafi diri. Berasa syukur yang amat sangat, apalah sedikit kesakitan yang saya alami berbanding dengan jemaah tersebut yang seumur hidupnya barangkali  terpaksa bergerak ke sana ke sini dengan merangkak! Tak tertahan airmata saya ketika itu, saya berasa tenteram apabila Jasmine memeluk saya, "sabar kak, sabar yer..." 

Ya Allah, sejak itu saya malu untuk mengeluh. Malu pada Allah. Banyak bukti yang Dia tunjukkan kepada saya supaya saya menginsafi diri. Supaya saya bersyukur, supaya redha dengan apa yang Dia berikan. Dan terima kasih kepada rakan2 yang mengerjakan umrah bersama-sama, mereka sangat prihatin...sering bertanya khabar setiap kali kami bertemu di mana2.

( Inilah tukang urut bidan terjun yg rajin melayan saya..Jasmine Hanis (kiri) dan Hajah Tengku Maizura, mereka bergilir2 mengurut dan membalut kaki saya sebelum tidur setiap hari, t.kasih adik2ku...)

Terima kasih Allah, kerana menyayangi saya...saat saya berasa sulit, Allah membuka mata saya untuk melihat sesuatu dari sudut yang lebih luas. Untuk  terus bersyukur atas segala nikmatNya yang tidak terhitung banyaknya kepada saya selama ini...Alhamdulillah.


No comments:

Post a Comment