Monday 18 March 2013

Saudara baru saya

Saya tidak pernah kenal dia. Tetapi ia bermula kerana umrah ini. Apabila saya sudah confirm untuk menyertai umrah ini, seorang sahabat yang sama2 mengerjakan haji tahun 2011 dulu menelefon saya, katanya ~ "Hajah, ada client saya seorang saudara baru akan join grup umrah dengan hajah. Nama Jasmine, saya nak minta tolong hajah tunjukkan dia apa2 yang boleh. Dia baru first time pergi...kalau dapat duduk sebilik dengan hajah lagi bagus," kata Haji Suhaimi, ejen insuran hebat dari Melaka.

(Hajah Raja Norlia, saya dan Meen ~ setelah selesai Saie umrah kali ke 2 )

Jadi saya pun berkenalan dengan Jasmine Hanis sewaktu berkursus umrah sebanyak 3 kali. Alhamdulillah, tidak sukar untuk kami memulakan persahabatan. Dia mudah mesra dan ramah, memang ngam dengan saya. Beliau yang saya panggil Meen, seorang pensyarah di Politeknik Melaka berasal dari Negeri Di bawah Bayu....

( Jasmine Hanis Abdullah )

Alhamdulillah, di Makkah kami ditempatkan sebilik (atas permintaan kami dengan pihak urus setia). Saya, Meen, Hajah Tengku Maizura (kami sama2 mengerjakan haji dengan Tabung haji Travel 2011 tapi hanya mengenali melalui FB) dan aunty Hajah Tengku Maizura, Hajah Raja Norlia. 

( Saya dan Meen, selepas tawaf sunat )

Meen sangat mudah bertolak-ansur. Allah memang mempertemukan saya dengan insan2 yang sangat baik, seperti Meen yang sering mengikut saja apa cadangan saya. Dia tidak pernah membantah. Walaupun saya jenis orang yang suka melakukan sesuatu seorang diri, namun dengan Meen saya bagaikan ada tanggung-jawab. Apabila mahu ke masjid, saya tidak kisah menunggu beliau. Dan dia juga sabar dengan karenah saya yang sangat tidak penyabar ni...

( Meen dan Hajah Raja Norlia yang dipanggil aunty, Meen pandai memanjakan dirinya )

Saya tidak banyak ilmu, namun sedikit ilmu yang saya ada; saya kongsi bersama Meen. Seperti menjaga seorang adik, saya menjaga dia. Dia saudara baru, sewajarnya saya membimbing dia apa yang saya tahu. Walaupun baru 2 tahun memeluk agama Islam, namun pengetahuan Meen tentang Islam tidak boleh diperkecilkan. 

( Hajah Tengku Maizura, saya dan Meen )

Setiap kali mahu melangkah ke masjid, Meen mahu saya baca doa mohon cahaya yang diajar oleh Ustaz Haji Mohd. Hasnil, dia akan aminkan. Setiap kali selesai solat, Meen akan aminkan doa yang saya baca. Dia akan bertanya apakah lagi solat2 sunat yang boleh dia buat sepanjang beriktikaf di Masjidilharam dan Masjid Nabawi. Kami sama2 membaca Quran dan saya sangat berbangga dengan Meen kerana dapat khatam AlQuran di Madinah. Dan kami sama2 berbuka puasa sunat pada senja Isnin, tidak jauh dari Jabal Nur. Dan pada majlis itu, Meen telah sedekahkan seekor kambing yang dimasak dengan begitu enaknya. Meen membuat aqiqah untuk dirinya sendiri.

( Juadah ini sumbangan Meen, daging kambing aqiqah dirinya sendiri ~ untuk kami berbuka, alhamdulillah )

Banyak sekali memori manis kami berdua. Kami sama2 melakukan ibadah baik di Makkah mahupun di Madinah. Meen sangat baik hati, pemurah orangnya. Sangat bertuah lelaki yang berjaya menambat hatinya kelak, kerana dia seorang gadis yang baik. Yang mahu mempelajari Islam, yang mahu menjadi Muslim sejati. Buat Meen, terima kasih adikku....Allah mempertemukan kita, menyimpulkan rasa kasih sayang kita saat menjadi tetamuNya....

2 comments:

  1. Maha suci Allah - yg mempertemukan kak hajah dgn saudara baru...

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah, perancangan Allah memang terbaik :)

    ReplyDelete