Monday 18 March 2013

Umrah Pertama Saya

Waktu mengerjakan haji pada 2011, dalam hati sentiasa terdetik untuk datang lagi ke tanah suci, untuk mengerjakan umrah pula. Seingat saya waktu tu saya di Makkah, selesai tawaf ifadah (tawaf haji) pada 11.11.11, saya berkata dlm hati, "ya Allah, aku ingin datang lagi ke sini. aku ingin menginap lagi di hotel ini (Dar Al-Eiman Royal Hotel), ingin datang bersama Ustaz Haji Mohd. Hasnil Abu Bakar, kalau boleh pada bulan Februari atau Mac,"

( sehelai telekung, sehelai seluar panjang  putih memadai utk perjalanan umrah ini )

Itulah bisikan hati saya. Sentiasa ada dalam hati. tapi saya tidak tahu bila. Maklum, gaji tak banyak, simpanan tak seberapa. Bukan sedikit kos kalau mahu datang. untuk datang mengerjakan haji pun, saya menyimpan 24 tahun. Tapi tidak mengapa, doa saya kepada Allah, "ya Allah, jemput lagi aku datang menjadi tetamuMU, jemput lagi aku berulang kali ya Allah," dengan airmata berjurai setiap kali solat di hadapan Kaabah.

( konon bawak lotion bagai, tp takde masa nak membelek diri dgn lotion ni..sibuk berkejar ke masjid jer)

Tiba2 pada 11 september 2012, saya terbaca post Ustaz Haji Mohd. Hasnil  di wall FB grup Graduan Nilam Mabrur 1432h, yg menyatakan ada 1 kekosongan bagi pakej umrah pada Februari 2013. Subhanallah, berdebar2 hati saya membacanya. Saya terus mesej ustaz, saya nak pergi. Jangan la bagi tempat kosong tu pada orang lain. pergi dengan beliau memang keinginan saya, pergi bulan Februari pulak tu...dan masyaAllah, ustaz kata kami akan menginap di Dar Al-Eiman Royal Hotel. Saya mmg tak pernah lupa bisikan hati saya hampir setahun lalu, dan kini Allah telah menjawabnya. Semua permintaan saya Allah penuhi....Terima kasih Allah, airmata saya bergenang...setelah mendapat izin suami, saya membayar pendahuluan. Maka confirm la tempat terakhir itu untuk saya....alhamdulillah.

( hanger mcm ni sangat berguna jika kita nak adakan aktiviti cuci mencuci waktu berada di tanah suci )

Lebih 5 bulan kemudian, tanggal 21 Februari 2013, perjalanan umrah pertama saya bermula. Seawal pagi sesudah solat subuh, suami menghantar saya ke KL Sentral. Sempoi je, dulu pegi haji yang menghantar ke Kelana Jaya pun cuma suami dan 3 orang anak2 saya. Kali ni cukuplah suami hantar ke KL Sentral, naik ERL je. Saya ni simple je, suka berdikari dan tidak suka menyusahkan orang. Walaupun suami nak menghantar ke KLIA, saya kata lebih mudah ambil ERL...murah dan cepat.

( ni wajib bawa - stokin hadiah Hajah Aza Affandi dan colgate/berus gigi hadiah sahabat haji saya, doktor gigi,  Dr. Hajah Widya Suzanee )

( buku ini sangat berguna, wajib menjadi peneman sepanjang mengerjakan umrah/haji )

( saya membawa sehelai jubah saja, pengalaman haji bawa pakaian yg banyak akhirnya tak dipakai, sbb asyik membeli baju je masa di tanah suci )

Entah macamana, dalam kelam kabut pagi tu, kaki saya tergelecek waktu dah sampai ke kereta. Sakitnya bukan main, lama baru boleh bangun. Sepanjang perjalanan ke KL Sentral, kaki berdenyut2. Terseliuh la tu. Suami bertanya, "boleh ke ni?" bila melihat saya sehincut2 menarik beg pakaian saya. "Boleh jer..." jawab saya, hai takkan nak batalkan perjalanan yang saya tunggu lebih 5 bulan ni. 

( mujur pramugari memberikan bandage ni utk saya merawat kaki saya yg bengkak...)

( setiba di Jeddah, kaki saya bengkak. Kasut pun tak muat, alasan baik utk beli kasut baru...hehe )

( rupa kaki kiri saya yg pasti akan dibandagekan setiap malam sebelum tidur, supaya ia tidak bengkak apabila nak ke masjid di waktu subuh )

Memang kesakitan itu tak mudah pergi, dalam penerbangan saya dibekalkan bandage oleh pramugari. Nasib baik dalam beg sandang saya ada balm gamat. Setelah 9 jam dalam penerbangan, kaki makin bengkak walaupun ia telah dibandagekan. Tp saya redha dgn semua ujian Allah, sikit saja ni. Memang sepanjang umrah, kaki kiri saya bengkak (sebab tak diurut), mujur kawan2 sibilik, Jasmine dan Hajah Tengku Maizura membantu mengurut2 manja...terima kasih kawan2 yg prihatin.

( rakan umrah sepanjang perjalanan KL - Jeddah, tukang jahit dari Sentul...alamak, lupa namanya )

Bila ustaz kata sakit itu menghapus dosa2 kecil dan Allah lebih menyayangi hambaNya yang sakit, hati jadi tenteram....terima kasih Allah, meminjamkan rasa sakit ini supaya ketakwaan kita berlipat ganda. InsyaAllah...


3 comments:

  1. seronok baca coretan kak hajah. Saya ada blog tapi tak berkesempatan nak bercerita tentang pengalaman semasa pertama kali buat umrah pada 2010 dan haji 2011. Selepas ini saya pun nak menulis jugalah pengalaman pahit manis semasa menunaikan haji walau dah lebih setahun.

    ReplyDelete
  2. boleh amik tip ni..In sha Allah

    ReplyDelete
  3. terima kasih kerana sudi membaca, semoga ia memberi manfaat..

    ReplyDelete