Monday 29 August 2011

Quran buruk saya...

senaskah Quran berwarna biru itu sebenarnya sudah terlalu lusuh, sudah boleh dipanggil Quran buruk. tp saya tidak sampai hati utk berpisah dengannya. ia banyak berjasa kpd saya. bayangkan selama 4 tahun saya mentelaah Quran tersebut sehingga lunyai...terima kasih kpd ustaz tajwid saya, Haji Ahmad Kassim yg sgt sabar mendidikku. umpama mendidik seorang bayi..dari merangkak, bertatih, berdiri jatuh, berjalan sehingga la boleh berlari....

dgn rendah hati tidak malu saya katakan, buat pertama kalinya saya khatam Quran dgn ustaz pada 18 jun 1993 setelah berusia lbh 30 tahun. better late than never kata pepatah org putih. sebelum itu saya merangkak2 bila baca Quran, rasa bersalah dan malu kpd diri sendiri menebal sehinggalah Allah mempertemukan saya dgn Ustaz Ahmad yg mempunyai kesabaran luar biasa dlm mendidik anak2 muridnya...

dengan Quran yg sama, 14 tahun kemudian saya kembali berguru dgn ustaz yg sama...mengulang kembali utk memantapkan kefahaman dlm ilmu tajwid. alhamdulillah, pembelajaran kali kedua ini tidak begitu sulit. ia mengambil masa 30 bulan namun bagi saya ia tempoh singkat kerana jika diberikan lagi waktu, mau saja saya terus belajar sehingga ke akhir usia...

sejak kecil beberapa kali saya berguru tetapi tidak pernah khatam. peristiwa dicabul guru mengaji juga antara sebab saya jadi fobia untuk belajar...dan alhamdulillah akhirnya saya jd celik Quran walaupun ketika usia sudah semakin senja...

ada beberapa peristiwa yg saya alami yg mengaitkan dgn hebatnya kuasa sebuah Quran tetapi di sini biarlah saya menceritakan salah satu drpnya. satu mlm saya memegang Quran, dlm hati terdetik.."ya Allah, rindunya aku nak baca surah Yasin.." setelah beberapa lama asyik membaca surah2 lain shj. selalunya terkial2 saya mencari surah Yasin tp mlm itu bila saya buka saja Quran, betul2 pd surah Yasin...masyaAllah, airmata saya bergenang. saya rindu nak baca Yasin, dan Allah memberikan saya surah Yasin itu utk dibaca...

walaupun sudah boleh membaca dgn mengetahui hukum2 tajwid, saya tetap menyesal kerana lewat pandai mengaji. saya bersyukur kpd Allah kerana mempertemukan dgn seorg ustaz yg sabar kerana saya adalah pelajar yg lembab, namun dia tetap sabar mendidik dgn senyuman :) semoga Allah memberikan ganjaran kpdnya. dan saya berjanji pada diri, akan saya baca Quran setiap hari walaupun cuma sebaris ayat...

1 comment: