Thursday 22 December 2011

Kaabah, doktor gigi dan saya

Saya tiba di Mekah selepas Asar pada 29 Oktober 2011.  Ketika bas berhenti di hadapan hotel ( Hotel Royal Dar Al Eiman ) ~ hati saya berbunga2. MasyaAllah, lokasi hotel betul2 berhadapan dengan Masjidilharam. Rasa macam nak menangis pun ada, ucap saya dalam hati : " terimakasih Allah kerana memakhbulkan doaku," ~ doa saya agar hotel penginapan dekat dengan masjid, jadi setiap waktu saya boleh berjemaah di masjid. Alhamdulillah, tak sangka betul2 dekat...turun hotel terus jumpa dataran masjid, dan masuk melalui pintu King Abdul Aziz (pintu 1).

( Kaabah di musim haji )

Pertama kali ke tanah suci, saya tidak tahu harus ke masjid 1 atau 2 jam lebih awal sebelum masuk waktu solat (musim haji agaknya...), kalau tidak tak dapat tempat untuk solat. Pertama kali ke masjid, saya bersama-sama dengan salah seorang teman sebilik. Kami baru je berkenalan beberapa minit, terus bersama ke masjid. Nama pun tak ingat. Bila dia tanya, "akak nak ikut pergi masjid tak?" saya terus jawab "Nakkk "...

Maka kami berdua pun melangkah ke masjid dengan semangat berkobar2 (maklum pertama kali nak solat di Masjidilharam kerana kami berdua sama-sama kali pertama ke tanah suci), kami terus menuju ke Pintu 1. Malangnya kami tak dibenarkan masuk. Kami menyusur ke sebelah kiri masjid, di tangga pintu kecil itupun kami tidak dibenarkan masuk. Detik hati saya, "ya Allah, mengapa kami tak dibenarkan masuk?" Rasa sedih pun ada. Waktu itu tidak terfikir, rupanya dalam masjid sudah penuh dengan jemaah.

Kata teman saya, "kak, jom kita duk kat tangga ni jer..kita ngaji nak..." dan akhirnya kami bersimpuh di tangga. Kami sama2 membaca surah AlMulk. Sebaik habis mengaji, tiba2 je pengawal pintu tu membenarkan kami masuk...masyaAllah, kami pun masuk walaupun cuma boleh bersolat Magrib di ruang kecil, tp agak selesa juga kerana berhawa dingin.

( Dr. Widya Suzanee )

Sebaik solat, kata teman saya, "kak, jom kita masuk ke dalam..." saya pun jawab "jom la, akak nak tenguk Kaabah ". maka kami berdua terus menuju ke dalam Masjidilharam, seperti rusa masuk kampung..tercari2 di mana Kaabah (saya sebenarnya dihantui satu cerita yg diceritakan oleh seorang ustaz waktu saya berkursus haji di setiawangsa, dimana seorang jemaah wanita tidak nampak Kaabah, jadi saya takut andainya ia berlaku kpd saya...)

( bersama Dr. Widya dan Kak Nurul ~ selepas solat sunat berjemaah, zikir munajat dan membaca Quran di dataran tawaf )

Dari jauh Kaabah megah tersergam di hadapan mata. Kami berpandangan...kata teman saya, "ya Allah kak, Kaabah..." kami sama2 menangis sambil berpegangan tangan. Terima kasih Allah, Kaabah yg dulu hanya dilihat di gambar atau di kaca tv, kini berada di depan mata....terima kasih Allah, Kau mengizinkan aku untuk melihat KaabahMu, walaupun aku datang membawa segunung dosa...bisik hati saya. Dan airmata terus berlinangan....

"Kak, jom kita tawaf " kata rakan saya. Kami pun sama2 mengerjakan Tawaf Qudum (tawaf selamat datang sebab kami mengerjakan Haji Ifrad). Pengalaman tawaf kali pertama dgn rakan yg saya belum ketahui namanya, tetap menarik. Kami berpegangan tangan di tengah lautan manusia. Sebaik tawaf, kami sama2 duduk membaca Quran sementara menunggu solat Isyak.

( Gambar Kaabah terakhir yang saya ambil, sehari sebelum berangkat ke Madinah ~ suasana lengang, 15 minit selesai tawaf 7 pusingan )

Begitu la ia bermula. Dan akhirnya rakan itu saya ketahui namanya, seorang doktor gigi yang mempunyai kliniknya sendiri di sri kembangan. namanya Dr. Widya Suzanee. Seorang ibu kepada 3 orang anak, sangat baik hati, pemurah  dan penyayang. Bermula la persahabatan kami, banyak cerita, banyak airmata yang tumpah kemudiaannya apabila kami berdua....saat2 suka duka kami di tanah suci, hanya Allah yang tau. Ia sangat istimewa...seistimewa dua lagi adik2 yg berkongsi bilik dengan saya, Azrin dan Shahinaz.

Terlalu banyak yang telah kami lalui sepanjang di Mekah dan Madinah. Bercerita, shopping dan paling utama mengerjakan ibadah bersama-sama. Dan takdir Allah tak siapa yg tahu, melihat Kaabah kali pertama pun ketika kami berdua, kali terakhir melihat Kaabah pun kami berdua juga. Ketika jemaah lain melakukan Tawaf Wada' (tawaf selamat tinggal), kami berdua hanya dapat melihat Kaabah dari ruang Saie kerana kami uzur. Kami duduk selama 2 jam, berdoa dan berwirid. Kami sama2 bercerita, menyimpulkan apa yg kami lalui di Mekah dengan airmata. Kami berpelukan, berasa saling menghargai persahabatan yang ada.

Begitu la Allah yang menentukan apa yang kami lalui, sangat manis untuk dikenang. Begitu juga sewaktu di Madinah. Pertama kali kami ke Raudhah bersama-sama. Dan kali terakhir ke Raudhah juga kami berdua. Solat dan berdoa bersama-sama....ya Allah, terima kasih atas segala yang Kau takdirkan buatku. Berulangkali kami berdua berziarah ke Makam Nabi, melihat kubah hijau dari luar Masjid Nabawi...bukan sedikit airmata kami tumpah ketika mengucap selawat dan salam ke atas kekasih Allah itu.

Dr. Widya banyak mengajar saya erti kesabaran. Walaupun usianya jauh lebih muda daripada saya namun kematangan fikirannya terutama dalam aspek kehidupan sangat saya kagumi. Terima kasih Wid, sudi berkongsi segala rasa yang ada. Menjadikan bahunya tempat saya melepaskan lelah. Menenangkan perasaan saya yang kadang2 haru biru. Memeluk saya di saat saya kesedihan...ya Allah, betapa persahabatan ini keranaMu. Kerana cinta kami kepadaMu dan kekasihMu, Nabi Muhammad SAW.

( Foto terakhir saya, di ruang Saei. Melihat Kaabah dari jauh...senyum hanya di bibir, sudah puas menangis...entah bila dpt dikunjungi lagi rumah Allah ini )


Kini semuanya hanya kenangan...pelukan terakhir sewaktu berpisah di KLIA adalah pelukan yang sangat meruntun jiwa. Airmata kami bagai tak terbendung...hanya Allah yang tau perasaan kami. Terima kasih Wid, atas segala hadiah dan pemberian. Semoga Allah melimpahkan rezeki buatmu.

Allah memang maha mendengar. Doa saya agar Allah temukan dengan sahabat yang baik sewaktu di Mekah telah Allah kabulkan. Dikirimkan seorang perempuan berhati mulia bernama Widya Suzanee untuk menemani saya...terima kasih doktor gigi. Dan dua orang lagi sahabat yang sangat istimewa, Azrin dan Shahinaz. Maka lengkaplah perjalanan haji saya yang penuh memori indah....

5 comments:

  1. Assalamualaikum..
    Kak, walaupun sy x kenal akak..tp bila baca blog akak ni ttg perjalanan ke Tanah Suci buat saya bergenang air mata,emosi yg bercelaru,sebak..sy dpt rasakan mcm sy pulak yg pergi..coretan akak wpun simple..tp entahlah..dalam sedalm2nya maksud..mmg sgt terkesan.. impian semua umat Islam nak ke Tanah Suci..sy dulu hny pergi umrah..tu pun masa umur 16..fikiran pun x matang..InsyaAllah dipermudahkan rezeki sy nak pergi sebelum umur 35..Amin..Doakan saya kak...
    From : Sakiinah Mustapha, Melaka
    (sy ada fb akak..)

    ReplyDelete
  2. tQ sis kerana sudi membaca. nanti banyak lg yg akak akan tulis mengenai perjalanan haji ni. ini la pengalaman pertama akak di tanah suci, bukan mudah ke sana. menuntut pengorbanan yg bukan sedikit...alhamdulillah apa yg ada dlm 'wish list' akak tercapai di sana...syukur alhamdulillah :)

    ReplyDelete
  3. kak ecah...sedihnyeee.... betapa bertuahnya akak dapat ke sana.. doakan saya pulak nanti ye kak...

    ReplyDelete
  4. bergenang air mata - terima kasih kak dpt membca coretan perjalanan akak ni..Insyallah - jika Allah izinkn, sy teringin ke sana jugak...

    ReplyDelete
  5. Puteri Satu & Rusna ~ kat Mekah & madinah, airmata ni kadang2 gugur tanpa disedari...perasaan berbaur pelbagai rasa. sedih, sayu, gembira, takjub, hiba, syukur...mcm2..

    Pergi la mengerjakan haji sewaktu muda, tenaga banyak..mudah beribadat. dah tua mcm akak, letih gak kadang2...

    ReplyDelete