Friday 23 December 2011

Mengaji, Mengantuk & Saya

mengaji a.k.a membaca quran memang aktiviti wajib semua orang di Mekah dan Madinah. dan saya tak terkecuali. waktu di Mekah, boss lama sms..banyak2 mengaji, pesannya.  saya tahu, sewaktu beliau mengerjakan haji dua tahun lalu, beliau khatam quran 7 kali. sangat stress saya mendengarnya...

antara 'wish list' saya ialah hendak khatam quran depan Kaabah. bukan setakat di tanah suci tapi secara khususnya di depan Kaabah. saya yakin akan dapat menyempurnakan niat saya memandangkan sudah biasa khatam quran dalam tempoh sebulan di bulan ramadhan. jadi tempoh berada di Mekah selama sebulan, insyaAllah akan tercapai.


( mengantuk cabaran hebat bagi saya...)

namun dugaan yang datang bukan sedikit. setiap kali mengaji di dalam Masjidilharam, mata saya bagai di gam2. mengantuk tahap gaban. sampai tersengguk2. sampai meleleh air liur. kadang2 saya spray muka dengan air zam2...tetap tak jalan. adoiiiihai, saya marah pada diri sendiri.

bila saya melihat jemaah lain mengaji dengan kusyuk, saya jadi stress. satu hari di sebelah saya seorang jemaah dari Malaysia begitu kusyuk mengaji. saya jadi jeles, tak angkat2 kepala...mengaji terus. bila ada ruang untuk saya bercakap, saya cuit jemaah tersebut.

"makcik dari mana?"

"makcik mai dari kedah..." pekat loghat kedahnya.

"makcik tak ngantuk ke kalau ngaji?"

"tak aiiihhhh..."

"dah berapa kali makcik khatam?" tanya saya lagi.

"nak masuk 6 kali..."

mak ai. nak masuk 6 kali? makcik berusia 60an itu memberitahu sewaktu di madinah selama 10 hari beliau khatam dua kali. ya Allah, malu rasanya saya kepada diri sendiri. nak khatam sekali pun terkial2. selepas itu saya terus bersemangat, terus sambung bacaan saya. tapi kejap jer, lepas tu  terlelap lagi...

( pemandangan biasa jemaah membaca quran sementara menunggu waktu solat )
ada satu peristiwa yang agak lucu terjadi ekoran bab mengantuk tahap gaban ni. saya sedang mengaji sementara menunggu solat Asar. seperti biasa saya memang mengantuk, tapi gagahkan diri untuk mengaji, bimbang tak sempat khatam sebelum ke madinah. sebabnya cita2 besar nak khatam depan Kaabah...

( foto ini diambil oleh Azrin, sahabat sebilik di Mekah setelah selesai solat Asar )

mengaji punya mengaji, saya tiba2 berasa saya seperti berdengkur. saya terjaga. baik punya landing atas paha seorang jemaah Indonesia yang akhirnya saya ketahui dari Bogor. ya Allah, tadi saya mengaji...macamana saya boleh tertidur atas paha orang. saya bingkas bangun.

"ngak apa2 bu,  tadi ibu lagi ngaji...tiba2 ibu tumbang atas paha saya. jadi saya biarin aja ibu tidur. capek ya?"  MasyaAllah....saya tertidur sambil memeluk quran. Malunya saya....
dalam satu kejadian lain, sewaktu mengaji seperti biasa mengantuk giler. melihat saya tersengguk2 beberapa kali, seorang jemaah berkulit putih melepak menegur saya dalam bahasa Perancisnya yang pekat. di Mekah sangat biasa kami bercakap dalam bahasa masing-masing seolah faham. saya agak dia tanya saya, adakah saya mengantuk. saya angguk sambil memejamkan mata, konon2 nak bagitahu saya memang mengantuk. dia lantas meng'offer'kan pahanya untuk saya jadikan bantal. apalagi, orang mengantuk disorongkan paha...sempat la saya tidur dengan nyenyak berbantalkan paha jemaah putih melepak itu...

satu hari seorang jemaah Pakistan di sebelah kiri saya sedang kusyuk mengaji, betul2 di dalam Masjidilharam mengadap Kaabah. selesai mengaji dia terus menghembuskan muka saya dan mencium saya. apahal makcik ni? detik hati saya. dia bercakap tak henti2...macam la saya faham. melihat saya terpinga2, dia menunjukkan quran dan  menunjukkan jarinya dua batang....oooo...saya boleh faham apa yang nak disampaikan...dia dah khatam dua kali....saya pun memeluknya tanda syukur...

satu hari yang lain, setelah saya selesai mengaji, seorang jemaah juga dari Pakistan mencuit saya. dan dengan bahasa isyarat dia minta saya menghembuskan ke mukanya. ooooo...memang begitu rupanya orang Pakistan ni, ambil berkata la kot...saya pun buatlah, ambil hati..hehehe

( muka letih + mengantuk. tapi inilah memori indah saya bila dapat khatam quran di depan Kaabah )

dan alhamdulillah, akhirnya pada 30 november 2011~  setelah selesai solat Isyak, maka saya berjaya menamatkan bacaan walaupun penuh dengan dugaan. dugaan mengantuk yang melampau2. seperti 'wish list' saya, dapat khatam di depan Kaabah. oleh kerana saya seorang diri, maka saya meminta seorang jemaah mengambil foto buat kenangan...


 begitu la adanya...sekarang saya menyesal kerana tidak mengaji banyak sewaktu di mekah dan madinah. dugaan mengantuk tidak dapat saya tangani dengan bijak. hanya sekali khatam. malu pada makcik Pakistan yang sudah bongkok tubuhnya tapi dapat khatam 2 kali. apalagi pada makcik dari kedah yang berjaya khatam 6 kali...dan lebih2 lagi pada bekas boss saya yang khatam 7 kali...stress betul saya!


No comments:

Post a Comment