Friday 30 December 2011

tanah suci, airmata & saya

saya bukan lah orang yang cengeng. sesiapa yg mengenali saya dari dekat, tahu karekter saya. tapi dengan airmata ni tak boleh berjanji....kadang2 orang menangis teresak2, hati saya kering jer. ada masa untuk benda2 yang remeh, saya boleh pula mengalirkan air mata...

tapi di tanah suci, menangis tu perkara biasa. setiap hari kita akan melihat orang menangis...merintih2 kadang2 sehingga menarik perhatian orang lain. tidak kira lelaki atau perempuan, tua atau muda, menangis rutin biasa di tanah suci terutama di depan Kaabah.

( pemandangan biasa melihat jenazah diusung seperti ini ~ foto ini diambil jam 5.42 pagi, setelah selesai solat subuh )

sewaktu saya berkursus haji di masjid KLCC pada tahun 2010, ketika tayangan video mengenai Mekah diadakan..airmata saya sudah meleleh2. saya khuatir jika Allah tidak menjemput saya menjadi tetamunya sedangkan hati sudah berbunga2 hendak ke sana.

sebelum ke tanah suci, anak kecil saya yang berumur 9 tahun bertanya; mengapa saya harus ke tanah suci untuk solat dan  tidak mahu membawanya bersama. saya peluk aina arissa dan berkata kepadanya:

" sori sebab ibu tak dapat bawak aina. ibu sayang aina, sayang abah (bofren saya la), sayang kakak tapi ibu sayang Allah dan Nabi Muhammad lebih daripada semuanya. sebab tu ibu nak gi Mekah, nak pergi rumah Allah, nak ziarah makam Nabi...." belum abis lagi apa yang nak dicakap, airmata saya sudah laju mengalir. dan aina pun sama2 menangis sambil memeluk saya....
( di kelana jaya, buah hati saya aina arissa bertudung biru masih dalam mood happy )

dan waktu di Kelana Jaya, ketiga2 anak perempuan saya menangis waktu berpisah. aina yang paling ketara..melihat saya menyorong bagasi untuk masuk ke ruang check in, air matanya sudah berlinangan hingga ke dagu. saya memeluk dan mencium anak2 saya, mencium tangan bofren saya..airmata saya pun tumpah. selesai check in, saya menarik bagasi kecil menuju dewan taklimat. di luar cermin kaca, saya masih dapat melihat anak2 yang masih menangis sambil melambai-lambai...airmata saya seperti air sungai yang mengalir deras. saya terus menarik beg sambil menangis ala2 peserta akedemi fantasia yang tersingkir...hehehe

semasa dalam perjalanan ke airport, saya bersms dgn suami dan anak kedua, alia. saya tanya alia: "abah nangis tak?" jawab alia dalam smsnya..."nangis gak sikit2"..hahahaha...sepanjang usia perkahwinan kami 28 tahun, saya tak pernah melihat bofren saya nangis...

di mekah, pertama kali saya menangis ketika melihat kaabah. detik hati saya ketika itu, "terima kasih Allah kerana mengizinkan aku melihat kaabahMu..." dan saya terus melakukan tawaf Qudum (tawaf selamat datang) ....selepas itu saya tidak lagi menangis apabila melihat Kaabah.

( pulang dari mengerjakan ibadah melontar jamrah, melalui terowong Muaissem )
hari pertama di mekah, ketika melihat lautan manusia pelbagai rupa, berbeza warna kulit, tua dan muda, kurus dan tinggi, gemuk dan rendang, entah apa bangsanya, entah dari mana asalnya, saya menjadi sedih. seumur hidup saya tidak pernah melihat manusia seramai ini. berbondong2 ke masjid, dengan niat yang sama..beribadat kepada Allah, akhirnya saya mencari sudut terpencil, dan menangis semahunya...

ketika wukuf di arafah, sukar untuk saya menangis. cuaca yang panas terik begitu mencabar. ketika solat berimamkan menteri di jab. perdana menteri, datuk jamil khir, hati memang sayu. sedih, hiba dan entah apa2 perasaan semua bercampur baur. akhirnya airmata tumpah juga....

sewaktu pertama saya berjalan kaki sejauh 3km (pergi balik 6km) untuk ke tempat melontar, saya melihat jemaah berpasang-pasangan berjalan...saya menangis, ingatan kepada bofren tiba2 datang melihat jemaah suami isteri berpegangan tangan. adoii..sentimental betul la saat tu...tp tak lama, saya mencari sahabat saya, Dr. Widya, saya memegang tangannya...menumpang kasih la kejap...

( sangat la menginsafkan melihat jenazah diusung seperti ini, tiba2 pertanyaan hati berkata...bila agaknya masa kita?"

ada beberapa kali apabila bersama2 ustaz pembimbing pakej haji kami menunaikan solat, qiamulail di masjidil haram, di hadapan Kaabah...airmata sukar mengalir. tetapi ada masa ketika solat berimamkan imam masjidilharam yang kadang2 menangis ketika mengimamkan solat, tanpa disedari airmata saya turut mengalir...berbaur kesedihan apabila dapat solat bersama jutaan manusia dari seluruh dunia (tahun ini dikhabarkan seramai 6.5 juta jemaah mengerjakan haji...)

tabiat saya yang kuat sangat mengantuk telah menyebabkan saya menangis teresak2 pada satu pagi setelah selesai solat subuh. kisahnya begini: sehabis solat, saya berjalan dengan mata setengah pejam untuk pulang ke hotel. agenda dalam kepala, balik hotel terus  sarapan dan terus ke bilik untuk zzzzzz.......tiba2 saya berasa seperti melanggar sesuatu, dek kerana terkejut mata jadi bugar. masyaAllah, saya terlanggar atau dilanggar oleh orang yg sedang mengusung jenazah. di hadapan saya betul2 jenazah yang baru tadi saya turut melakukan solat jenazah...

( satu kepuasan bagi saya apabila tawaf, saya berada dekat dengan kaabah ~ selalunya selesai 7 pusingan, saya akan meletakkan tapak tangan saya di dinding kaabah, dan berdoa agar saya dapat menjadi tetamu Allah, lagi dan lagi...)

oleh kerana terperanjat, saya terpaku di situ. tiba2 saja airmata saya mengalir laju...saya menangis tersedu2. fikiran saya bagai bercelaru...tiba2 saja saya berkata di dalam hati, "ya Allah, satu hari nanti aku pun akak diusung seperti ini...siapakah agaknya yang akan mengusung mayatku?" ~ saya terus tersedu dalam perjalanan pulang dari masjid ke hotel penginapan....

airmata begitu murah...ketika berdoa di hadapan kaabah, berdoa di hijir ismail, berdoa di hadapan multazam hatta berdoa di raudhah, airmata bagai tak terbendung...terus berlinangan di pipi. tetapi ketika saya menziarah makam Nabi seorang diri, saya menangis bagaikan orang putus cinta. sehingga keletihan, sebaik ingin pulang ke hotel, kaki sudah tidak larat untuk melangkah..saya membuka kasut, mengheret kaki yang hanya berstokin sehingga tiba di pintu masjid.

( dihadapan kubah hijau...di bawahnya terletak makam kekasih Allah, Nabi Muhammad SAW ~ selawat dan salam ke atas Baginda, kaum keluarga dan sahabatnya...)

kata2 terakhir saya di hadapan kubah hijau (makam kekasih Allah, Nabi Muhammad SAW) ~ bye bye ya Rasulullah...semoga satu hari nanti saya akan datang lagi menziahi makam mu....dan saya terus menangis...
(ketika catatan ini ditulis, airmata menjadi teman.....)


( foto ini saya ambil dari tingkat 1 hotel penginapan, betul2 berhadapan dgn pintu 1, pintu king abdul aziz pada jam 3.52 petang )

1 comment:

  1. Salam, saya pun mengalirkan air mata membaca kisah ini...doakan saya juga dapat menjejakkan kaki ke sana...

    ReplyDelete