Tuesday 13 September 2011

setem 5 sen & memori menabung saya...

menabung...semua orang faham maksud menabung. ia drp perkataan tabung bermaksud tempat menyimpan duit, jd menabung ialah menyimpan duit ...saya tak rujuk kamus dewan pun, agak2nya la...hehe, kalau salah tolong maafkan la yer...

memori menabung saya harus saya berikan credit buat aruah mak saya. dia la orang pertama yg mengajar saya menabung. sebenarnya banyak perkara dalam hidup saya yg saya pelajari drp aruah mak, terutama tentang tendang terajang kehidupan. dan yg paling utama ialah menabung. seawal di usia sekolah rendah, aruah mak dah ajar saya menyimpan duit. walaupun aruah mak tak sekolah, tak pandai membaca tapi dia pandai mengira...kira duit nombor satu...hehe

saya harus berterima kasih pd aruah mak banyak2. bebelannya sering mengundang rasa jemu di hati saya. tp setelah dia tiada, setelah usia meningkat...baru saya sedari apa yg dia cakap semuanya betul belaka. pesan mak pada saya yg masih terpahat sehingga kini - "kalau kita ada seringgit, jangan la belanja semua sekali...belanja la 80 sen, 20 sen simpan utk masa2 kecemasan," saya waktu tu tak berapa nak endah kata2 aruah mak, sekarang baru saya faham maksud mak...

saya mula menabung waktu di sekolah rendah seperti yg saya cerita di awal tadi. mungkin sekarang kalau dicerita balik pada generasi muda, mereka akan gelak terguleng-guleng. eh betul ke, guleng ke goleng? takpe la..asal faham kannn...

menabung melalui pejabat pos bergerak yg datang ke sekolah (tak ingat berapa kali sebulan...). setiap kali van pejabat pos datang, saya akan beli setem 5 sen. kadang2 beli sekeping, kadang2 beli lebih. setem2 tu dilekatkan pd sekeping kad yg disediakan oleh pejabat pos. semuanya ada 20 petak yg boleh dilekatkan setem. jadi kalau semuanya setem 5 sen dikali dengan 20 petak...bila penuh dapatlah seringgit. bila semua petak telah penuh, maka saya akan bagi kad tersebut kpd kerani pos yg dtg dgn van bergerak tu, baru la dimasukkan jumlah seringgit tu ke dalam buku simpanan pejabat pos...begitu la cara saya dan kawan2 saya menabung duit belanja sekolah saya sewaktu di sekolah rendah pada tahun 70an...

( simpan la duit setiap bulan atau bila berkesempatan kerana walaupun cuma seringgit, ia sangat membantu di saat memerlukan ~ pesanan penaja..hihi )

bapa saya memberi wang saku sebanyak 30 sen sehari. 10 sen utk tambang bas pegi dan balik. 5 sen untuk membeli nasi lemak (dlm piring jer..tp punya la sedap...), 5 sen lagi utk aiskrim malaysia pelbagai rasa, ada sirap, jagung, milo dan ntah apa2 lagi la...jd saya ada lebihan 10 sen, duit itu la yg saya kumpul utk beli setem. tp kadang2 terbabas juga, disebabkan nasi lemak kakak kantin tu punya la sedap, saya beli 2 piring. jadi baki wang saku saya 5 sen saja...ok la, saya patuh pd pesan aruah mak yg jgn habiskan wang belanja...
( mcm bagus je saya ni...hahaha...tp kadang2 licin juga wang saku tu saya kerjakan )

begitu la memori bagaimana mula2 saya menyimpan duit. anak2 sekarang beruntung, sebaik lahir ibubapa mereka mula menabung utk mereka dlm pelbagai kaedah. ada yg simpan wang, ada yg beli insuran pendidikan. saya pula membuat potongan gaji dan terus disalurkan ke akaun tabung haji mereka. disebabkan pendapatan yg tak seberapa, maka hanya 50 ringgit je la yg mampu saya salurkan ke akaun mereka. sebenarnya kadang2 saya keluarkan simpanan mereka jika di awal tahun utk tujuan persekolahan....tak mengapalah, duit saya juga kan?

style saya menyimpan duit ialah melalui potongan gaji. dari tahun 80an, saya simpan di ASB sebanyak 30 ringgit sebulan...sampai sekarang tak bertambah. 30 ringgit tu la juga...tp alhamdulillah, boleh la guna waktu sesak. selain ASB, saya juga buat potongan terus ke tabung haji seperti anak2 saya. tujuan saya hanya satu, untuk menunaikan rukun islam ke 5 apabila cukup simpanan saya nanti. sebenarnya kalau diikutkan, simpanan tu dah lama cukup tp disebabkan banyak hal2 dunia yg mengganggu (ini kesilapan diri sendiri dan kelemahan iman yg melebihkan dunia drp akhirat) maka simpanan tu selalu saya keluarkan...waktu membeli rumah, ubah suai rumah, beli kereta, menjelaskan hutang kereta...termasuk juga berjalan2 yg bukan tidak mendatangkan faedah tp tidak begitu penting. tp seperti yg saya catatkan di atas, ia adalah kelemahan diri sendiri yg akur pada nafsu...moga Allah ampunkan saya..

( saya simpan 30 ringgit je sebulan sejak mula kerja tahun 80an hingga kini )

setiap kali saya naik gaji (contoh tahun 80an saya naik gaji 25 ringgit setahun), saya akan tambah potongan tabung haji saya. saya tambah 15 ringgit. 10 ringgit tu saya joli katak la...hahaha..begitu la style saya, naik gaji..simpanan saya tambah sedikit lagi. berpegang kata org tua, sedikit2 lama2 jd bukit...

setelah hampir 30 tahun bekerja, simpanan tidak la banyak. maklum gaji kakitangan sokongan bukan la tinggi tapi dengan usaha menabung, banyak juga la hajat2 di hati (keinginan saya yg macam2) dpt saya penuhi. impian nak ada rumah sendiri (walaupun rumah murah, bukan rumah teres)  adalah 2 buah..satu dah habis hutang, satu lg tengah terhegeh2 membayarnya sampai pencen...begitu juga kereta, alhamdulilah kereta proton saya dah habis hutang (berumur 40 bulan), dan sekarang baru nak mula membayar hutang kereta vios saya..ni pun terhegeh2 sampai pencen juga...harap2 bila pencen, semua hutang dapat dilangsaikan supaya duit gaji yg tinggal setengah itu dpt dibelanjakan utk kehidupan harian menjelang saat dijemput pulang...(sedihnya....bukan sedih nak meninggalkan harta seciput yg ada tp sedih mengenangkan apakah segala dosa diampunkan Allah)

( nampak banyak tp isinya tak banyak mana pun...kepunyaan saya dan 3 anak dara saya )

dan sehingga catatan ini ditulis, tiada lagi apa yg saya ingin melainkan menjejakkan kaki ke tanah suci utk menyempurnakan semua rukun islam yg ada. mengucap 2 kalimah syahadah, solat, puasa, berzakat (simpanan dan pendapat) telah dilaksanakan...tinggal yg terakhir iaitu mengerjakan haji. dan berbalik kpd isu menabung ini, insyaAllah wang tabungan saya khusus utk tujuan ini sudah mencukupi, harap2 ada rezeki utk saya ke sana...supaya apabila dijemput pulang, sebagai seorang yg beragama islam...saya telah menyempurnakan kesemua rukun islam...insyaAllah...

No comments:

Post a Comment