Thursday 15 September 2011

mesin kondom, Paris, London dan saya

selain London, Paris adalah destinasi yg saja nak pergi kalau diizinkan Allah. tempat2 lain bukan tak nak pergi tp ekonomi tak mengizinkan....sbb banyak perkara nak difikirkan termasuk mengutamakan yg wajib selain fikir nak jenjalan jer...

( Tower Bridge ~ tak sah kalau tak bergambar di sini kalau ke London )

satu hari kawan saya Roy (waktu tu dia sebagai Setiausaha Sulit kepada DSU Rais Yatim) melalui laman sosial FB bagitahu saya dia dan isteri nak ke London. beli tiket airasia, sangat murah ~ RM1,600 utk seorang, pergi dan balik. mcm ok jer...lg pun waktu tu airasia baru melancarkan perjalanan KL ~ London, tiket masih murah.

setelah mendapat izin suami, saya terus membuat booking tiket. alhamdulillah, saya dpt tiket lagi murah (flight sama dengan Roy) RM1,500 sahaja. kami mmg beli awal, 11 bulan sebelum tarikh pergi. sebenarnya teringin juga membawa famili tp ekonomi tak mengizinkan. bayangkan kalau saya pergi 5 beranak, mau 30 ribu melayang kot...


( Hyde Park ~ saya minta org ambilkan gambar ini sbb jalan sensorang waktu ni )


( masih di hyde park ~ saya sgt suka tgk pokok2 botak kat belakang ni...sukar diterjemahkan mengapa tp saya suka. gambar ni saya minta mat salleh hensem yg ambik kan. dia tgh jogging..saya pun, excuse me sir....dan tarrrraaaa....ini la hasilnya....hehe )


dipendekkan cerita, maka pada januari 2010 saya, Roy dan isterinya Mimie berangkat ke London. perjalanan 13 jam setengah tidaklah meletihkan tp menjemukan. tempat duduk saya di tengah2, sebelah kiri mat salleh lelaki kurus tinggi dan sebelah kanan saya, juga mat salleh lelaki...menawan jugak la rupa dia. hehehe

maka tersepit la saya di tengah2. asyik makan, tidur je kerja org sebelah saya. saya hanya sekali makan nasi lemak, takut makan banyak payah jugak nak ke toilet. tak selesa betul guna toilet dlm flight....

kami tiba di stansted airport dah malam..terus ke hotel (blakemore hotel, hyde park). bilik hotel yg kecik, comel tp bersih. kerana kecomelannya, payah betul saya nak bersolat. hanya ada ruang depan toilet saja utk diletakkan sejadah. saya mmg tak reti nak solat atas katil mcm org lain..rasa tak stabil dan mcm org mabuk jer..hahaha

keesokkan harinya dan hari2 seterusnya maka kami bertiga pun jenjalan sekitar London...aghhh....kenangan lalu mengimbau semula. kali pertama ke London pada mac 1985...waktu saya muda, tidak byk beza dengan sekarang. baru habis winter, cuaca masih sejuk...serendah 6 darjah celcius. 25 tahun lalu...London tak byk berubah, bangunan tetap sama. oxford street tetap sama, hyde park tetap mcm tu juga...

banyak kali kami ke oxford street, banyak juga yg dibeli. isteri Roy, mimie banyak membeli beg tangan...rasanya hampir rm10 ribu kot habis...saya biasalah, beli benda2 kenit utk anak2 dan suami. kasut, baju, cenderamata yg harganya murah2...maklum la, bajet pun ciput...


( atas menara tinjau Eiffel Tower ~ sangat sejuk + gayat...)


( bas merah 2 tingkat yg saya naik sepanjang hari di Paris )

kami juga sempat ke Paris, kota cinta yg diwar2kan sangat romantis...kami mulakan perjalanan seawal jam 6.30 pagi. menaiki tren dr London ke Paris (lbh kurang 2 jam lebih) dan pulang semula ke London pada hari yg sama...tiba di hotel sekitar 12 malam....penat tp seronok. di Paris, destinasi utama kami ialah Eiffel Tower. Pertama kali melihat menara popular itu dr dekat...hati saya terus berkata..."oooooo...ni la rupa sebenar Eiffel Tower yer? yg sgt mengujakan kalau tgk gambarnya...errmmm...rasa aku, KLCC lagi cantik...." hahaha...berlagak kan org malaysia ni?

( saya, Roy dan Mimie )


( inilah jejaka melayu yg kami temui di sini...)


( saya + mimie )

itu pandangan peribadi saya...pandangan org lain lantak la. bila naik ke puncak menara (tiketnya 8 uero masa tu), dapat la dilihat seluruh Paris dari aras yang tinggi. satu jer yg saya kagum, semua bangunan warnanya sama. kelabu kecoklatan. saya jumpa satu famili dari cheras, kuala lumpur. sepasang suami isteri dan 3 orang anak gadis mereka. tiba2 teringat 3 orang anak dara saya di rumah....

ketika bergambar di depan tower tu juga, tiba2 kami disapa oleh seorang jejaka melayu dr kuala lumpur. hai, keciknya dunia. jejaka tersebut sama2 naik tren ke London dgn kami. bila tiba di stesyen tren London, saya terdengar org menyapa..."bye bye kak.." bila menoleh, ooo...jejaka tadi rupanya. kami pun berbye-bye di situ...

ada hari saya terpaksa berjalan seorang diri di London. kawan saya Roy, demam.....isterinya Mimie pun tak berapa nak sihat. tak susah sbb hotel saya dkt jer, saya jalan kaki ke hyde park. dari hyde park saya jalan kaki lagi ke oxford street...tidak la terlalu dekat tp tidak terlalu jauh. dlm cuaca sejuk, tak terasa penat. bila tak tahan sejuk, saya masuk ke kedai, hangat sekejap. asyik mencari toilet...dan saya senyum2 sendiri bila di toilet ada mesin menjual kondom...hahaha

( pujaan saya, MJ. masa ni dia dah meninggal jd di madame tussauds dipamerkan patungnya..ini kali ke 2 saya ke madame tussauds selepas 25 tahun...tiketnya RM 140.00..huhu)

( burger saya berharga rm43.20 ~ makan sampai licin, baru berbaloi )


( jumpa watak kesukaan anak2 ~ jadi ibunya tolong pelukkan, SHREK di madame tussauds )


( nasi goreng pattaya saya ~ rm50.00, sedappp  ~ di restoren tuk din, dekat dgn hotel..berjalan kaki je ke sini  )


( saya & Roy menyoping di oxford st. saya sempat membeli sepasang kasut clarks utk suami ~ harganya sangat murah, berbaloi2...)


( antara destinasi wajib pergi kalau ke London, hampir sejam berbaris membeli tiket tp mmg berbaloi...walau tiketnya mahal, tak mengapa la..bukan selalu  pun nak datang ke London )

( pelajar2 dr malaysia ni saya jumpa waktu saya berseorangan di oxford street. comel2 semuanya dan kami masih berhubungan hingga kini melalui FB )

waktu mahu pulang ke kuala lumpur, di airport hujan turun dgn lebatnya. terkena juga la hujan waktu memunggah bagasi. jadi dlm flight saya asyik bersin, badan seram sejuk mcm nak demam...dua kali saya minta ubat drp pramugara. dia pun risau, bimbang saya demam sbb waktu itu tengah panas isu H1N1. kalau baru tiba dr luar negara dan didapati demam..akan dikuarantin. eeee...jangan la hendaknya. alhamdulillah, ketika tiba di LCCT jam 6.30 petang, saya sihat2 jer...apalagi bila sikecil saya aina arissa menyerbu ke dalam pelukan....

2 comments:

  1. bila lah rejeki saya nak jejak london, paris...

    ReplyDelete
  2. en.rudy ~ insyaAllah satu hari mesti sampai kalau ada keinginan. akak pun baru sekali ke Paris dan dua kali ke London. ada jg rasa mcm nak pegi lagi...

    ReplyDelete